"he'r du på fläkten"


bennut. fjordd. he in, he ut, he av å he på.
grett. det är grett. allt är grett.

Eller, Anna Style:"Tack å tack". "Allt är grett".


Iallafall. Detta är alttså bara några konstiga ord som de äldre på värdshuse använder. Och ibland, när Ingrid börjar berätta något som hänt, då går det av bara farten och allt är på jämska så ibland får man be henne ta om det. Fast på svenska.
Men jag gillar när hon berättar sina historier.

Den bästa är nog när Anna och Macke skulle hämta en Bonka bil och i baksätet sitter det fast en bilbarnstol. Han som sålde bonkan var iranier eller irakier, samma sak. Men han hade ydligen bott här ett tag och skulle ta loss barnstolen.
Han får inte loss den och efter ett tag utbrister han:
- Men det var väl bennut då.

Bennut betyder att något är svårt. Det var svårt att få loss barnstolen.

Anna och Macke vet inte riktigt vad dem ska ta sig till.  Att han skulle säga det var ju inte riktigt vad dem väntat sig.

Och när Anna berättade detta för mig så skrattade jag. Länge.
Varje gång jag tänker på det kan jag inte låta bli att garva åt det.

Anyways. Nu ska jag sova.
Godnatt.
Puss.

Kommentarer
Postat av: Anna

Nja, som sakt du lär dig men han sa-

de henne va bennut de.

2010-01-25 @ 08:48:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0